Kansainvälistymistä sähköisesti

Toteutimme tänä keväänä osan Enterprise in an International Environment -opintojaksosta yhteistyössä Washburn Universityn (Kansas, Yhdysvallat) kanssa. Washburn University on yksi Satakunnan ammattikorkeakoulun partnereista The Magellan Exchange -verkostossa, jossa on mukana korkeakouluja Euroopasta, Amerikasta ja Meksikosta.


Leena Sääski ja opiskelijat Huittisissa ja Kansasissa esiintyvät HILL-järjestelmän välityksellä.

Yhteistyön aikana professori Michael Stoican International Marketing –opiskelijat ja SAMKin Huittisten toimipisteen opiskelijat laativat suomalais-amerikkalaisissa ryhmissä maaraportteja englanniksi. Opiskelijat tekivät maaraportit Paraguaysta, Chilestä, Etelä-Amerikasta, Belgiasta, Hondurasista, Marokosta ja Tanskasta.  Maaraporttien lisäksi opiskelijat tekivät suomalaisille yrityksille tuotteiden tai palveluiden kansainvälistymistrategiat samoille kohdemarkkina-alueille, joista olivat tehneet maaraporttinsa. Huittisissa toteutukseen osallistui 17 opiskelijaa ja Washburnissa
18 opiskelijaa.

Opiskelijat käyttivät ryhmätöissään työkaluina muun muassa Skype-yhteyksiä  ja sosiaalisen median eri verkkoviestintäympäristöjä. Ryhmätyöesitykset pidettiin HILL-videoneuvottelujärjestelmää käyttäen. Ryhmätyöesitysten lisäksi opiskelijat kirjoittivat n. 50-sivuiset maa- ja strategiaraportit englanniksi. Opiskelumateriaalina ja lähteinä raporteissa opiskelijat käyttivät SAMKin kirjaston tietokantoja ja linkkejä sekä opintojakson Moodle-oppimisympäristössä saatavilla olevaa aineistoa ja luentoja.

HILL-järjestelmä soveltui tähän opetustarkoitukseen erittäin hienosti. Tekniikka toimi hyvin. Järjestelmä on sen verran yksinkertainen käyttäjälleen, että myös Michael Stoica ja hänen opiskelijansa pääsivät varsin lyhyen neuvonnan jälkeen hyvin järjestelmään sisälle.  SAMKissa opintojakson teknisenä tukihenkilönä toimi järjestelmäasiantuntija Antti Suonpää, jonka läsnäolo kontaktikerroilla oli korvaamaton. Vaikka järjestelmä sinänsä on helppo HILL-session vetäjälle, on ensiarvoisen tärkeää, että tekninen tuki on paikalla silloin, kun sitä tarvitaan.

Haasteina mannertenvälisessä yhteistyössä on mm. aikaero, joka meidän tapauksessa oli kahdeksan tuntia. HILL-kontaktituntien aikana Kansasissa oli kello 9.30 aamulla, kun se meillä oli 17.30 illalla. Kontaktikertoja pidettiin yhteensä 10 kevään aikana. Joustavuutta aikataulujen osalta tarvittiin siis sekä opiskelijoilta että tekniseltä tuelta. Toteutuksen suurimmat haasteet olivat kuitenkin englanninkieliseen viestintään liittyviä haasteita: Miten reagoida nopeasti vastapuolen kysymyksiin ja kommentteihin? Miten saa sanansa kuuluviin ja ymmärretyksi toiselle osapuolelle? Miten ymmärtää amerikanenglannin aksenttia? Nämä asiat eivät ole helppoja kasvotustenkaan tapahtuvassa viestinnässä, saati sitten tilanteissa, joissa tekniikka kuitenkin tuo sen näennäisestä helppoudesta huolimatta omat lisähaasteensa viestintään.

SAMKin opiskelijat pärjäsivät ryhmätöissä erittäin hyvin. Huomaa, että meillä kasvaa sukupolvi, joka osaa käyttää englantia sekä suullisesti että kirjallisesti. Englanti kuuluu osana nuorten arkeen ihan eri tavalla kuin vähän vanhemmille ihmisille. Nuorille esimerkiksi kommunikointi sosiaalisessa mediassa englannin kielellä on itsestään selvyys, mikä myös harjaannuttaa kielitaitoa. Sisällöllisesti suomalaisten opiskelijoiden esitykset pärjäsivät mainiosti amerikkalaisiin verrattuna. Voisi todeta, että kun viestinnän osalta SAMKin opiskelijat olivat natiiveihin nähden heikommassa asemassa, niin asiasisällöllisesti he pärjäsivät jopa paremmin. Vieras kieli tarjosi tässä tapauksessa varmasti hyvää myönteistä painetta työn sisällölliseen laatuun.

Yksi kymmenestä globaalista muutosvoimasta on osaamisen ja koulutuksen uudistuminen. Joillekin internet ja sosiaalinen media voi olla hyvä väline uuden tiedon sisäistämiseen, toisille taas kokemukseen nojaava tapa saattaa olla tehokkaampaa. Kun opetuksessa ja koulutuksessa otetaan käyttöön uusia menetelmiä, täytyy olla tarkkana, että uusilla menetelmillä päästään yhtä syvään ja laadukkaaseen oppimiseen kuin aikaisemmin. Tästä on huolissaan mm. futurologi Rohit Talwar Tiede-lehdessä 3/2012: ”Nuoret aikuiset kuuluvat seitsemän ammatin sukupolveen”. Väitän, että tämän opintojakson aikana opiskelijat sisäistivät opintojaksoon kuuluvia aihekokonaisuuksia monipuolisesti sekä internetin että kansainvälisen ryhmätyökokemuksen avulla.

Leena Sääski
lehtori

Mainokset
Kategoria(t): HILL, Internationalization, Kansainvälisyys, Liiketoiminta, Markkinointi, Sosiaalinen media, Verkko-opetus, Verkko-opiskelu, Yritystoiminta Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Kansainvälistymistä sähköisesti

  1. Sirkka Järveläinen sanoo:

    Upeaa työtä! Onnittelen oppilaitasi, jotka saavat noin laadukasta opetusta. Koulutus tähtää ihan oikeasti vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Paljon on muuttunut, kun muistelen omia opiskeluaikojani Helsingin yliopistossa. Hyvää kesää! Terveisin Sirkka Kuopiosta

    • Leena Sääski sanoo:

      Hei Sirkka,
      Kiitos kommentistasi! Yritämme pysyä täällä Satakunnassa ja Huittisissa mukana ajan virrassa. SAMKin informaatikot vierailivat Lilac-konferenssissa Glasgow Caledonian yliopistossa huhtikuussa (Librarians´ Information Literacy Annual Conference). Sieltä he toivat mukanaan uusia, hienoja ajatuksia opetuksen ja koulutuksen kehittämiseksi. Toivottavasti pääsemme niitä pian testaamaan. Hyvää kesää Kuopioon! Terveisin, Leena

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s